شیر بادام چیست؟ چرا شیربادام را با عسل می خورند

 

در زمان‌های قدیم از ترکیب بادام آسیاب شده و آب، نوشیدنی درست می‌کردند که به شیر بادام معروف بوده است. این نوشیدنی کم کالری و بسیار مغذی بوده و محبوبت زیادی دارد. ظاهر شیر بادام مانند شیر است و طعم آجیلی دارد. مواد مغذی این نوشیدنی مانند کلسیم، ریبوفلاوین است.‏

 افرادی که با خوردن شیرگاو احساس خوبی ندارند، افرادی که به لاکتوز و کلسترول لبنیات حیوانی حساسیت دارند یا افرادی که گیاهخوار هستند به راحتی می‌توانند از شیر بادام به جای شیر لبنی استفاده کنند. زیرا ارزش غذایی بادام بسیار بالا است و همچنین آماده کردن این نوشیدنی وقت زیادی نمی‌گیرد.

طعم شیر بادام برای کودکانی که به شیر حیوانی علاقمند نیستند دوست‌داشتنی است. حتی می‌توان در بسیاری از دستورات کیک و شیرینی‌پزی به جای شیر لبنی از شیر بادام استفاده نمود. از تمام مغزیجات می‌توان شیر بادام تهیه نمود، اما شیر بادام از معروفیت و محبوبیت بیشتری برخوردار است.

یکی از محبوب ترین روش های مصرف شیربادام، اضافه کردن عسل طبیعی به این معجون همه چیز تمام است. وقتی عسل به شیر بادام اضافه می شود، کمتر ماده غذایی مورد نیاز بدن می ماند که درون این نوشیدنی وجود نداشته باشد. برخی حتی به شیر بادام گرده گل نیز اضافه می کنند.

در این مطلب به نکات مختلفی پیرامون شیر بادام پرداخته ایم. اگر می خواهید از یک معجون مقوی و پرخاصیت برای خود و خانواده تان استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

کم کالری بودن شیر بادام نسبت به شیر لبنی
بادام از مغزیجات پرکالری است. اما زمانی که بادام با آب ترکیب می‌شود، شیر بادام بدست می‌آید که کالری بسیار کمتری خواهد شد. زیرا در هنگام تهیه شیر بادام از مقدار کمی بادام استفاده می‌شود. به همین علت، می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که تصمیم دارند وزن خود را کاهش دهند و لاغر شوند.

یک لیوان شیر بادام شیرین نشده معادل 240 میلی لیتر، 30 تا 50 کالری دارد. اما شیر گاو با همین میزان 146 کالری را در خود جای داده است. در واقع 65 الی80 درصد کالری شیر گاو بیشتر از شیر بادام است. مصرف کالری کمتر روش خوبی برای کاهش وزن است و اگر با ورزش کردن همراه شود اثر آن چند برابر می‌شود. کاهش وزن به میزان 5 الی10 درصد برای مشکلاتی مانند دیابت مفید است.

روش مصرف شیر بادام برای کاهش وزن
درصورتی که تصمیم گرفته‌اید وزن خود را کاهش دهید به جای مصرف لبنیات از شیر بادام استفاده نمایید. با مصرف 2 الی 3 وعده از این نوشیدنی در روز 348 کالری کمتر دریافت می‌کنید. زیرا در اکثر برنامه‌های رژیم غذایی ، مصرف کمتر از 500 کالری را پیشنهاد می‌دهند. در نتیجه نوشیدن شیر بادام می‌تواند یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها درکاهش وزن باشد.

توجه داشته باشید شیر بادام‌های تولید کارخانه‌ای به دلیل اضافه کردن قند، کالری بیشتری دارد. در تهیه شیر بادام خانگی حتما باید آن را از صافی عبور دهید. زیرا در غیر این صورت شیر بادام حاوی کالری بیشتری خواهد بود. پیشنهاد می‌شود برای صاف کردن شیر بادام خانگی از پارچه تمیز استفاده گردد.اضافه شن عسل طبیعی به شیر بادام نیز کمک می کند تا یک معجون لاغری فوق العاده عالی تهیه شده و روند لاغری با سرعت بیشتر و بدون کمترین عوارض جانبی اتفاق بیافتد.

شیر بادام قند کمی دارد
شیر بادام شیرین نشده دارای قند کمی است. یک لیوان شیر بادام حاوی 1 الی 2 گرم کربوهیدرات و بیشتر آن از نوع فیبر است. اما یک لیوان شیر گاو 13 گرم کربوهیدرات دارد و بیشتر آن تبدیل به قند می‌شود. در نتیجه افراد دیابتی که باید میزان قند و کربوهیدرات کمی را در روز استفاده نمایند، شیر بادام می‌تواند جاگیزین مناسبی برای مصرف روزانه افراد دیابتی باشد. اگر می خواهید شیر بادام را شیرین کنید، بهتر است از عسل با شاخص گلیسمی پایین و ساکارز کمتر استفاده کرده و به هیچ وجه به شیر بادام شکر اضافه نکنید.

شیر بادام سر شار از ویتامین E است
شیر بادام سرشار از ویتامین E است و به راحتی می‌تواند 37 درصد از نیاز روزانه بدن ما را تامین نماید. اما با وجود این بسیاری از تولید کنندگان شیر بادام به آن ویتامین E اضافه می‌نمایند.
مصرف یک لیوان شیر بادام در روز20 تا 50 درصد نیاز روزانه ما را به ویتامین E  تامین می‌کند. اما درحالی که مصرف این مقدار شیرگاو به هیچ عنوان ویتامین E در خود ندارد. مگر آنکه در فرایند تولید ویتامین E به آن اضافه شود.

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که التهابات و استرس‌ها را از بین برده و در برابر بیماری‌های قلبی و سرطان به بدن یاری می‌رساند. همچنین ویتامین E برای استخوان و چشم بسیار مفید است. همچنین در تقویت و استحکام استخوان‌ها و بینایی کمک فراوانی می‌کند.  مصرف این نوشیدنی باعث شده ذهن عملکرد بهتری داشته باشد و در پیشگیری از آلزایمر موثر است.

شیر بادام منبع مفید کلسیم
شیر و سایر لبنیات منبع اصلی کلسیم هستند. یک لیوان شیر 28 درصد از کلسیم روزانه را تامین می‌کند. اما بادام حدود 7 درصد کلسیم را در خود دارد. در حالی که شیر بادام 20 تا 45 درصد کلسیم را در خود جای داده است.

کلسیم دارای مواد معدنی است که برای سلامت استخوان مفید بوده و از پوکی و شکستگی استخوان جلوگیری می‌کند. کلسیم برای عملکرد صحیح قلب، اعصاب و عضلات بسیار ضروری است. برخی از تولیدکنندگان به جای استفاده از کلسیم کربنات از کلسیم فسفات استفاده می‌کنند این کلسیم به خوبی جذب بدن نمی‌شود، پس بهتر است قبل از مصرف شیر بادام‌های کارخانه‌ای با مطالعه برچسبشان از مواد تشکیل دهنده آن مطلع شوید.اضافه شدن عسل به شیر بادام نیز میزان کلسیم آن را افزایش می دهد. به همین علت است که بسیاری از متخصصان توصیه می کنند حتما شیر بادام با عسل طبیعی میل شود.

شیر بادام دارای ویتامین D است
ویتامین D یک ماده مغذی است که برای سلامت استخوان و مغز و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. اگر در طول روز بتوانید در معرض نور آفتاب قرار بگیرید می‌توانید ویتامین D مورد نیاز بدن را به دست آورید. اما متاسفانه حدود30 تا 50 درصد از افراد به دلیل داشتن سبک زندگی، رنگ پوست، ساعت‌های کاری طولانی یا زندگی در مناطق کم نور، به میزان کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند.

کمبود ویتامین D خطر ابتلا به بیماری‌های سرطان،  بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، پوکی استخوان، تحلیل عضله، اختلالات باروری، بیماری‌های خود ایمنی و بیماری‌های عفونی افزایش می‌دهد.شیر بادام‌های تولید کارخانه‌ها  غنی شده از ویتامین D2 است. یک لیوان شیر بادام غنی شده با ویتامین D 25 درصد از این ویتامین را تامین می‌کند. شیر بادام خانگی درخود ویتامین D ندارد به همین دلیل باید این ویتامین را از منابع دیگر تهیه نمایید.

شیر بادام برای بیماران کلیوی
افرادی که با بیماری کلیوی درگیر هستند، نمی‌توانند به میزان زیادی شیر مصرف کنند. زیرا دارای  فسفر و پتاسیم بالایی است و کلیه آن‌ها قادر به تمیز کردن این مواد از بدن نمی‌باشد و درنتیجه احتمال رسوب مواد در کلیه بالا می‌رود. در صورتی که فسفر بالا رود بیماری قلبی را با خود به همراه دارد و یا بیماری پرکاری تیروئید، بیماری‌های استخوانی و یا خطر آرتیمی قلب، حمله قلبی و مرگ را در پی خواهد داشت.

مصرف یک لیوان شیر حاوی 233 میلی‌گرم فسفر و 366 میلی‌گرم پتاسیم است. اما مصرف یک لیوان شیر بادام حاوی20 گرم فسفر و 160 میلی‌گرم پتاسیم است. به همین علت شیر بادام می‌تواند جایگیزین مناسبی برای افرادی باشد که با بیماری کلیوی درگیر هستند. با این حال بهتر است در این زمینه حتما با پزشک مشورت کنید.

شیر بادام مناسب برای وگان‌ها
افراد بسیاری در سراسر دنیا به دلایل مختلفی مانند سلامتی، محیط زیست، سبک زندگی، تصمیم می‌گیرند ‏رژیم غذایی خود را تغییر دهند و وگان یا گیاه‌خوار شوند.شیر بادام به دلیل آنکه گیاهی است، افراد وگان می‌توانند از آن به جای شیر گاو استفاده کنند یا در دستورهای پخت مصرف نمایند. شیر بادام فاقد پروتئین است و درنتیجه آلرژی زا نیست.


سخن آخر !
اینکه شیر بادام چیست و چه خواصی دارد را متاسفانه نسل امروز ما نمی داند. بهتر است بسیاری از جوانان بدانند که در طب سنتی و پیشینه تاریخی ما تا چه اندازه به سلامتی توجه می شده و نوشیدنی های خاصی مثل شیر بادام وجود داشته که خواص فوق العاده ای را به خود اختصاص داده بودند. اضافه شدن عسل طبیعی نیز باعث می شود یک معجون فوق العاده عالی ساخته شود.